Mijn werkgever zegt dat ik disfunctioneer! Wat nu?

09 januari 2023 | nieuws | door: Luc Delahaye

Ondanks dat er een behoorlijke krapte op de arbeidsmarkt is, zijn werkgevers steeds kritischer ten aanzien van het functioneren van hun personeel. Bij jouw advocaten maken wij het dan ook steeds vaker mee dat werknemers aangesproken worden op hun functioneren. Hoe moet je daar als werknemer mee omgaan?  En welke rechten heb je? In deze blog proberen wij jou daarop een antwoord te geven. Daarnaast geven wij jou als werknemer een aantal praktische tips. Ben je werkgever en zit je met een disfunctionerende werknemer? Geen probleem! Neem contact met ons op en wij helpen ook jou graag verder. 

Valkuil: nee, ik disfunctioneer toch helemaal niet? 

Wij begrijpen uiteraard dat het heel vervelend is als je als werknemer op jouw functioneren wordt aangesproken. Dat is natuurlijk nooit leuk en wij reageren daarop bijna allemaal instinctief door in de verdediging te schieten en het te ontkennen. Daarbij speelt vaak een rol dat een werknemer van mening is dat hij in het verleden altijd goede beoordelingen heeft ontvangen. De werknemer begrijpt niet hoe het kan dat hij ineens disfunctioneert. 

Feit is dat de tijden veranderen en daarmee ook de eisen die aan het functioneren van een werknemer worden gesteld. Veranderingen in het werkveld, van leidinggevenden, etc. kunnen ervoor zorgen dat de eisen die aan werknemers worden gesteld veranderen. Binnen (redelijke) grenzen mag de werkgever die eisen ook bijstellen. Zo kan het dus zomaar zijn, dat er ineens wel (terechte) kritiek is op het functioneren van een werknemer. 

Het is dan ook niet verstandig om meteen te roepen dat je perfect functioneert en dat de kritiek ten onrechte is. Dit omdat uit rechtspraak blijkt dat wanneer je als werknemer betwijfelt dat je disfunctioneert, dat ertoe kan leiden dat de werkgever jou geen verbetertraject hoeft aan te bieden en de ontbinding van de arbeidsovereenkomst kan aanvragen. Kortom, schiet niet meteen in de verdediging en luister eerst eens goed. 

Krijg duidelijkheid: wat is er niet goed?

In plaats van in de verdediging te schieten doe je er veel verstandiger aan om helder te krijgen waarom je volgens de werkgever disfunctioneert en wat er zou moeten veranderen. Vaak zijn werkgevers heel algemeen en worden zaken genoemd als: je bent onvoldoende assertief, je bent onvoldoende proactief, etc. Alhoewel wij deze begrippen uiteraard allemaal wel kennen is het vaak moeilijk om duidelijk te krijgen wat een werkgever nu precies bedoelt. 

Het is dan ook zaak dat je aan jouw werkgever vraagt dat duidelijk te maken. Vraag bijvoorbeeld naar concrete voorbeelden. Kan de werkgever daar niet mee komen? Dan heb je je punt te pakken. Want hoe kan de werkgever van jou verwachten dat je iets verbetert, als hij zelf niet duidelijk kan maken wat er nu verbetert moet worden? 

Komt de werkgever met concrete voorbeelden, laat die dan even bezinken. Ga deze punten enkel ontkennen wanneer je dat echt hard kan maken. Denk bijvoorbeeld aan het geval waarbij de werkgever zegt dat je jouw target niet gehaald hebt, terwijl je wel beschikt over bewijsstukken waaruit blijkt dat dit het geval is. Is het niet zo zwart – wit? Dan doe je er veel verstandiger aan om niet in de verdediging te schieten, maar open te staan voor verbetering. Niemand is tenslotte perfect! 

Houd daarbij, zoals gezegd, er ook rekening mee dat de werkgever redelijke eisen mag stellen aan jouw functioneren en dat die met de loop der tijd ook kunnen veranderen. Kortom, dat je in het verleden altijd goed gefunctioneerd hebt, betekent niet dat je nu nog steeds goed functioneert. De eisen die aan jou gesteld (mogen) worden zijn wellicht al veranderd. 

Verbeterplan

Als duidelijk is wat je fout doet kun je samen met jouw werkgever een verbeterplan opstellen. In dat plan moet aangegeven worden wat anders en/of beter moet en hoe je dat samen met jouw werkgever gaat realiseren. Ja, je leest het goed. Samen met jouw werkgever.  Jouw werkgever zal je namelijk ook moeten helpen en faciliteren om te komen tot de benodigde verbetering. Dat betekent dat je bijvoorbeeld in bepaalde gevallen aanspraak kan maken op cursussen, opleidingen, coaching, training, etc. 

Verder moeten er in het verbeterplan meetbare targets opgenomen worden waaraan op het einde van het verbetertraject wordt beoordeeld of je eraan voldaan hebt. Een verbeterplan duurt in de regel tussen de drie en zes maanden. 

In de praktijk komt het vaak voor dat een werkgever helemaal geen verbeterplan aanbiedt en meteen een voorstel doet aan de werknemer om te komen tot een beëindiging van het dienstverband. Dat hoef je als werknemer niet te accepteren. Wij adviseren je in zo’n geval contact op te nemen met ons. Wij helpen jou graag verder. Wij kunnen je helpen een verbeterplan af te dwingen of met een betere beëindigingsvergoeding afscheid te nemen van jouw werkgever. 

Evalueren

Nadat het verbeterplan is opgesteld, dient het opgestart te worden en regelmatig tussentijds geëvalueerd te worden. Een evaluatie om de twee / drie weken is realistisch. Zo weet je als werknemer hoe het gaat en waar nog aandachtspunten zijn. Zo kom je op het einde van het verbetertraject ook niet voor verrassingen te staan. 

Eindevaluatie

Op het einde van het verbetertraject wordt beoordeeld of je de gestelde doelen hebt gehaald. Is dit het geval, dan wordt het dienstverband voortgezet. Is dit niet het geval, dan kan de werkgever de rechter vragen de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Het is goed om je te realiseren dat je dan niet met lege handen staat. Je hebt dan namelijk in principe gewoon recht op een transitievergoeding. In die procedure kan ook getoetst worden of je daadwerkelijk een eerlijke kans hebt gekregen.  Is dat niet het geval, dan kan de ontbinding geweigerd worden of krijg je naast de transitievergoeding een billijke vergoeding. 

Wij helpen jou graag!

Wij staan geregeld werknemers – doorgaans in beginsel op de achtergrond bij – wanneer zij geconfronteerd worden met klachten over hun functioneren. Op die manier weet je als werknemer zeker dat je geen fouten maakt. Daarmee kun je als werknemer je voordeel doen, hetzij doordat je een goed verbetertraject krijgt, dan wel je de kansen op een hogere vergoeding optimaliseert. 

Heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op. 

Juridisch advies nodig?

Maak dan vrijblijvend een afspraak. Onze advocaten staan jou graag te woord.

Afspraak maken

Luc Delahaye
Advocaat

Leg jouw vragen
vrijblijvend aan ons voor

Elke situatie is uniek, zeker nu in deze tijd. Daarom stellen wij jou in de gelegenheid om je prangende vragen rondom dit thema vrijblijvend aan ons voor te leggen. Indien dit nodig is maken we samen desgewenst verdere afspraken.


Neem vrijblijvend contact met ons op

Gerelateerde artikelen

12 mei 2019 | nieuws

Is de werknemer arbeidsongeschikt of niet?

In de praktijk verschillen werkgever en werknemer veelvuldig van mening over de vraag of de werknemer arbeidsongeschikt is of niet. De vraag is dan wie uiteindelijk beslist of (en op grond waarvan) een werknemer wel of niet arbeidsongeschikt is?

Lees meer
28 september 2019 | nieuws

Slapend dienstverband

Een werknemer die twee jaar arbeidsongeschikt is krijgt normaal gesproken geen salaris meer doorbetaald (behoudens het geval er een loonsanctie is opgelegd door het UWV). De werknemer heeft dan een zogenaamd “slapend dienstverband”. Hij krijgt geen loon meer doorbetaald en verricht daarnaast, omdat hij arbeidsongeschikt is, geen arbeid meer.

Lees meer
Bekijk alle artikelen
Bel ons nu