Veel gestelde vragen en antwoorden

Voor werkgevers wiens werknemers wegens het coronavirus minder of geen uren meer kunnen werken, heeft het kabinet een aantal financiële regelingen in het leven geroepen, waaronder een tegemoetkoming in de loonkosten.  

Meer informatie over deze financiële regelingen vindt u op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen/now

Als werkgever dient u op grond van de Arbeidsomstandighedenwet steeds zorg te dragen voor een veilige werkomgeving voor uw werknemers. In de huidige situatie, waarin besmetting met het coronavirus op de loer ligt, is het van belang om extra goed te letten op de maatregelen (al dan niet officieel afgekondigd door het kabinet) die u als werkgever kunt treffen, zodat de kans op besmetting wordt beperkt. Zo is het aan te raden om uw werknemers – indien mogelijk – thuis te laten werken. Is het toch strikt noodzakelijk dat de werknemers op de werkvloer verschijnen, dan dient u als werkgever ervoor te zorgen dat optimale hygiëne gegarandeerd blijft en uw werknemers voldoende ruimte hebben om 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Om een veilige werkomgeving te kunnen garanderen is het in ieder geval noodzaak om werknemers met ziektesymptomen de toegang tot de werkplek (tijdelijk) te ontzeggen, zodat zij geen anderen kunnen besmetten.

Nu het kabinet heeft afgekondigd dat men zo veel mogelijk thuis dient te werken, kan van u als werkgever verwacht worden dat u hiermee instemt. U dient uw werknemers dan ook zo veel mogelijk in de gelegenheid te stellen om thuis te werken.

Ook voor thuiswerken geldt in beginsel dat de inrichting van de werkplek dient te voldoen aan de voorschriften van de Arbowetgeving. Nu het thuiswerken i.v.m. het coronavirus (vooralsnog) een tijdelijke maatregel is, wordt in het algemeen wel aangenomen dat er verlichte regels gelden, en zal niet van u verwacht kunnen worden dat u voor alle werknemers voor een volledig uitgeruste thuiswerkplek zorgt. Toch blijft op u de verplichting rusten om te zorgen dat de werknemers in een gezonde werkomgeving hun werkzaamheden kunnen uitvoeren. Hieronder kan ook worden begrepen een ergonomisch ingerichte werkplek. U doet er goed aan om bij uw werknemers te informeren of zij al dan niet de beschikking hebben over een deugdelijke thuiswerkplek, en bij gebrek daaraan hen hierin te ondersteunen.

Voor werknemers die een reiskostenvergoeding ontvangen is het in verband met de belasting van belang om de vaste onbelaste reiskostenvergoeding na zes weken thuiswerken stop te zetten om het risico op naheffing te voorkomen.

Ook is het goed om aan uw werknemers aan te geven dat het thuiswerken geschiedt vanwege het coronavirus en dat daaraan geen rechten ontleend kunnen worden voor de toekomst.

Naarmate de (financiële) gevolgen van het coronavirus langer duren, kan voor u als werkgever een situatie ontstaan waarin enkel het aanvragen van een tegemoetkoming in de loonkosten, of een beroep op tijdelijke financiële steun niet meer voldoende is. Voor sommigen zal een scenario van reorganisatie of herstructurering onontkoombaar zijn. Hierbij is het van groot belang dat u dit zorgvuldig voorbereidt. Het maken van een duidelijke tijdsplanning, het onderzoeken van herplaatsingsmogelijkheden en het berekenen van de financiële gevolgen zijn hiervan een wezenlijk onderdeel. Meer informatie over herstructurering of reorganisatie vindt u in ons blog. 

Bel ons nu